Autostrada A1. Odcinek Tuszyn-Pyrzowice zbuduje specjalna spółka

27 lipca, 2020
Category: system gospodarczy

Odcinek autostrady A1 Tuszyn-Pyrzowice wybuduje nie GDDKiA, ale drogowa spółka szczególnego przeznaczenia. Wzór ustawy jest już przygotowany. Spółka będzie mogła także pobierać opłaty za przejazd nową drogą.

Wydzial Tuszyn a mianowicie Pyrzowice to najmniej nowoczesny w budowie fragment autostrady A1. Podczas gdy z innych odcinków mogą już korzystać posiadacza auta, albo trwają tam czynnosci budowlane, ten fragment nie istnieje nawet wciaz wszystkich niezbędnych zezwoleń. W autostradzie wydaje sie więc _ wyrwa _ o długości około 180 km.

Początkowo autostrada miała być konstruowana na podstawie dokumenty urzedowe partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Zezwolenie jednak wygasła, gdy nie zapewniono oplacania inwestycji. Podjęto wówczas decyzję, że cenna będzie budowana w programie tradycyjnym, wraz z środków budżetowych. Ze względu na późniejsze cięcia budżetowe powrócono sluzace do koncepcji PPP. Teraz pojawił się jednak pomysł powołania oddzielnej spółki.

Projekt nowelizacji ustawy o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia, o autostradach płatnych jak i równiez o Krajowym Funduszu Drogowym zakłada, że działalność spółki nie wpłynie na wysokość deficytu jak i równiez długu ogólnego. Ponadto spółka będzie zobowiązana – podobnie jak inne firmy działające w zasadach rynkowych – płacić prowizje zbyt gwarancje jak i równiez poręczenia Skarbu Państwa. Będzie mogła też zaciągać pożyczki w Krajowym Funduszu Drogowym.

Jedną wraz z ważniejszych odmian jest sugestia, by spółka mogła samodzielnie ustalać stawki opłat zbyt przejazd wybudowaną już autostradą. Będą ów kredyty mogły być różne ze względu na np. porę dnia lub roku, emisję spalin wiadomego pojazdu czy liczbę osi. W planie zastrzeżono jednakze, że stawka za przejscie kilometra autostrady nie może być wyższa niż dwa zł.

Autorzy projektu uważają, że osobliwa spółka wybuduje autostradę predzej, niż zrobiłaby to GDDKiA. W projekcie zaproponowano, aby zmiany weszły w życie siedem dni od dnia ogłoszenia.

– _ Ta autostrada powinna powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, pośrednicy są zbędni _ – powiedział ekspert rynku transportowego Adrian Furgalski. W jego mniemaniu rząd nie powinien mieć problemu ze znalezieniem firmy zainteresowanej taką inwestycją, mimo trudnej sytuacji w branzy budowlanym. – _ Warunkiem byłoby aczkolwiek wtedy zezwolenie partnerowi dzieki ustalanie stawek za przejscie, a w takim przypadku to pewnie nie byłoby 10 gr za kilometr, jak w autostradach zarządzanych przez GDDKiA _ – wyjaśnił.

Minister transportu Sławomir Nowak zapowiadał, że posiadacza auta pojadą odcinkiem autostrady A1 Tuszyn-Pyrzowice przy 2016 r., ale termin ten może nie zostać dotrzymany, jeśli prace ogólnobudowlane nie zaczną się predko. Jak zapowiedział premier Donald Tusk w swoim tzw. drugim expose, przetarg na budowę odcinka Tuszyn – Pyrzowice ma być ogłoszony polski.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy