Budowa CPK podzieliła Polaków. Oto, co myślą o rządowym planie megalotniska

Budowa CPK podzieliła Polaków. Oto, co myślą o rządowym planie megalotniska
Author:
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

CPK, czyli Kierowniczy Port Transportowy, ma być wizytówką rządów PiS. Zapowiedź budowy nieznanego lotniska, zas wraz z przedtem nowych dróg i miarki kolejowych, wedlug których pojadą szybkie pociągi, składała nadal premier Beata Szydło. Pod koniec 2017 roku kalendarzowego rząd przyjął plan budowy CPK i przygotowania az do inwestycji mogły ruszyć.

Dzis, po wiecej niz dwóch czasach, przygotowania wciąż trwają – mówił po maju w programie Newsroom WP Marcin Horała, minister ds. CPK. I zapewniał, że zwłaszcza teraz, kiedy koronawirus zahamował rozwój gospodarczy, taki wzór jest potrzebny jako stymulator wzrostu PKB.

Jednak niedostatek namacalnych efektów stał się powodem pytań, czy swieze lotnisko przy ogóle powstanie i za co pobiera pensje uklad osób związanych z tymze rządowym planem. Ostatnio zwracał na to uwagę Rafał Trzaskowski, który blyskawicznie doczekał się ciętej riposty prezesa spółki CPK Mikołaja Wilda.

Obejrzyj też: CPK. „Budowa nowego lotniska to porzadny pomysł, ale nie podobnie jak chce rząd”

Jakie mozliwosci o tym wszelkim myślą Ludzie z polski? Odpowiedzi poszukaliśmy na kasetonu Ariadna. Badanie na próbie 1069 osób zostało zrealizowane między piec a dziewiec czerwca. Jak i równiez pokazuje to siano, że nasze społeczeństwo wydaje sie byc bardzo po tej sprawy podzielone.

Dzieki pytanie: „czy popierasz budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego w naszym kraju? ” 39 proc. badanych odpowiedziało korzystnie. Z owego 16 proc. jest znacznie za, a 23 proc. – predzej za.

33 proc. przepytanych osób wydaje sie przeciwko budowie CPK (11 proc. odpowiada, że „raczej” nie popiera inwestycji, natomiast 22 proc. – „zdecydowanie” jej nie zaakceptowac popiera). 28 proc. Polaków uważa jakkolwiek, że trudno na to zapytanie odpowiedzieć.

Bardzo mocno widać, że CPK to rzecz polityczny. Wśród zwolenników PiS za budową megalotniska i całej towarzyszącej infrastruktury wydaje sie aż 71 proc. badanych, tymczasem wśród wyborców Koalicji Obywatelskiej tylko co ósma osoba popiera ten projekt.

Motor napędowy produkcji?

Zapytaliśmy też, badz zdaniem Polaków zbudowanie CPK będzie dla naszego kraju opłacalne w dłuższej perspektywie (to jeden sposród głównych argumentów za budową, stosowanych za posrednictwem rządzących). Dzieki tak zbudowane pytanie 41 proc. badanych odpowiedziało korzystnie. 17 proc. osób wydaje sie o tym znacznie przeświadczonych, zas 24 proc. uważa, że będzie to raczej opłacalne.

31 proc. Polaków uważa, że struktura CPK się nie opłaci, a 28 proc. twierdzi, że ciezko zawyrokować.

Przy tak postawionym pytaniu też widać, w jakim stopniu postrzeganie CPK zależy od czasu sympatii politycznych. Nowe lotnisko jest opłacalne zdaniem 74 proc. wyborców PiS jak i równiez jedynie 12 proc. wyborców Koalicji Obywatelskiej.

Nie lepiej wydać pieniądze na coś odrebnego?

Zadaliśmy Polakom watpliwosc również na temat to, czy CPK to najważniejszy projekt infrastrukturalny, którym rząd musi zająć się w pierwszej kolejności. Takiego zdania jest jedynie szóstej proc. pytanych.

Co zdaniem Polaków musi być traktowane priorytetowo? Przede wszystkim budowa nowych autostrad i dróg ekspresowych, kolei zwawej prędkości i elektrowni atomowej. Co ważne, nowe drogi i linie kolejowe mają być częścią składową CPK. Z testowania wynika więc, że ludziom najmniej zależy na nowym lotnisku, ale zdecydowanie chętniej przyjmą oddanie do użytku nowych dróg i torów.

Co fascynujace, nawet przekop Mierzei Wiślanej uznawany wydaje sie byc za ważniejszy niż megalotnisko.

Jak przekonuje Marcin Horała, CPK będzie jednym z obszernych stymulatorów produkcji w nadchodzących latach, gdy będziemy wychodzili z krachu spowodowanego epidemią.

– CPK ma rozpocząć operacje lotnicze w roku 2027 i nie znam eksperta rynku lotniczego, który by mówił, że recesja pandemiczny na rynku lotniczym będzie trwał siedem lat. Są analizy, które mówią na temat roku, dwóch, trzech. Także tu raczej obawy nie ma. Wręcz na odwrót, bo pozycja na rynku się zluzuje jak i równiez ktoś, kto jest nowym, agresywnym graczem, się rozepchnął – mówił Horała przy programie Newsroom WP.

Eksperci też podzieleni

A wicepremier Jacek Sasin twierdzi poniekad, że CPK może być dla nas „nową Gdynią” Prawdziwe jest, że Sasin i Horała, jak przedstawiciele partii rządzącej i osoby odpowiedzialne za plan, muszą go chwalić. Jakie mozliwosci jednak myślą o przedtem eksperci?

a mianowicie To słuszny kierunek, by rząd przykładał większą wagę do inwestycji, ale diabeł tkwi po szczegółach a mianowicie mówił przy maju wiceprezes BCC Łukasz Bernatowicz. Jak tłumaczył, plan w biezacej formie należałoby zamknąć, zeby nie generował dodatkowych kosztów. – Teraz nic tam się nie zaakceptowac dzieje, natomiast wynagrodzenia osób w spółce są bardzo wysokie. To nie pobudzi gospodarki. Gospodarkę pobudziłoby lanie fundamentów – komentował.

a mianowicie Nawet gdyby przez chwilę CPK pobudzało gospodarkę, np. poprzez zaangażowanie firm wykonawczych, to nastepnie musielibyśmy utrzymywać ten przystan, ponieważ nikt nie będzie z niego latał. Dlatego uważam, że w tym momencie należałoby przerzucić środki w te odcinki gospodarki, które faktycznie mogą przyczynić się do odbicia po kryzysie – przekonywał Bernatowicz.

Inaczej sprawę patrzy Sebastian Gościniarek, ekspert rynku lotniczego jak i równiez partner przy BBSG. Po rozmowie sposród z maja Gościniarek nie zaakceptowac ukrywał, że jest zwolennikiem budowy CPK. – Z perspektywy wychodzenia sposród kryzysu nie istnieje znaczenia, czy wydajemy w kolej, dzieki drogi badz na lotnictwo. Natomiast oczekiwałbym od spółki i sponsorów tego planu pewnej zadumy na temat wielkosci i planu budowy. Tej refleksji moja osoba nie widzę, a przydałaby się kobieta, aby uciszyć głosy opinii – tłumaczył.

Zapisz się w nasz specjalny newsletter o koronawirusie

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij naszej firmie przez dziejesie. wp. pl

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy