czternascie. Międzynarodowe Spotkania Teatralne „Okno”

Author:
27 lipca, 2020
Category: inne

*Druga część 14. Międzynarodowych Spotkań Teatralnych „Okno” zaczyna się po piątek przy Szczecinie. Wlasne przedstawienia zaprezentują awangardowi artyści z Norwegii, Finlandii, Holandii i Belgii. *

Projekt realizowany jest za posrednictwem Ośrodek Teatralny Kana. Tegoroczne Spotkania Teatralne „Okno” odbywają się pod spodem hasłem Północ-Północny Zachód. Organizatorzy zwracają przy ten sposób uwagę widzów na awangardowe teatry wraz z północnej części Europy.

Jak poinformowała przy piątek PAP koordynatorka „Okna”, Martyna Głowacka, w tym roku przeglad został ulozony na 2 części. Podczas pierwszej części, w październiku, występował legendarny awangardowy Odin Teatret. Inna prezentuje młodą, eksperymentalną sztukę performatywną bazującą na minimalizmie i obnizki środków teatralnych.

Od piątku będzie można oglądać awangardowych artystów, którzy łączą sztuka teatralna z detalami filmu i muzyki. Zaproszeni twórcy często zaczynają wówczas swoją działalność teatralną przybywając do teatru z odmiennych dziedzin sztuki – zaznaczyła Głowacka.

„Okno” to przeglad realizowany po Szczecinie od czasu 1998, prezentujący i promujący różnorodne nurty poszukiwań w dziedzinie teatru, a także budujący platformę alternacji doświadczeń pomiędzy artystami posługującymi się różnymi technikami teatralnymi. Festiwal wraz z jednej witryny prezentuje sztukę eksperymentalną, nowatorską, podejmującą interlokucja ze współczesnością, z innej zaś odwołującą się az do tradycji performatywnych.

W piątkowy wieczór drugą część „Okna” zainauguruje koncert na duet akordeonowy jak i równiez muzykę elektroniczną na żywo „Air sensible” (Holandia). W ciągu kolejnych dni zaprezentowane zostaną reprezentowania, które charakteryzują się minimalizmem i autorskim językiem wypowiedzi, stworzonym na podstawie eksperymentów z formą. Będą to: „Black” Mette Edvardsen (Norwegia), „Not every object used to nail is a hammer” Gaeetana Bulourde’a (Belgia) i „Entertainmet Island 1, 2, 3. Trilogy” fińskiej stajnie Oblivia.

W październiku w zakresie „Okna” w Szczecinie gościł jeden z najważniejszych teatrów laboratoryjnych działający nieprzerwanie od 1964 roku kalendarzowego – Odin Teatret. Założycielem grupy wydaje sie byc światowej sławy reżyser jak i równiez badacz zwiazanych z kultura Włoch Eugenio Barba, który w latach sześćdziesiątych nieopodal współpracował sposród Jerzym Grotowskim, i przy dużej mierze przyczynił się do zaistnienia Teatru Laboratorium za granicą (m. in. będąc redaktorem i wydawcą słynnej książki „Towards zas Poor Theatre”).

Podczas przebywania zespół zaprezentował swoje najlepsze dzieło „The Chronic Life” (Przewlekłe życie) – opowieść o przeszukiwaniu tożsamości w mrocznej i karnawałowej zarazem scenerii Europy w 2031 r. po III wojnie światowej; spektakl prezentowany był bezpośrednio wedlug światowej prapremierze we Wrocławiu. Odbyły się także pokazy metod pracy, prowadzone przez aktorów Odin Teatret oraz projekcje filmów zrealizowanych poprzez ten zespół. (PAP)

res/ hes/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy