Centralny Port Komunikacyjny - oddziaływanie na województwa

Centralny Port Transportowy - jego lokalizacja, finanse i termin rozpoczęcia robót - ma zostać ogłoszony we wrześniu. Rząd planuje budowę gigantycznego lotniska jak i również węzła kolejowego między Warszawą i Łodzią. Przejmie mężczyzna ruch pasażerski z warszawskiego Lotniska Chopina. Dyskusja wokół CPK toczy się ogólnie z perspektywy ogólnopolskiej, Stolicy polski i rozwoju narodowego przewoźnika - PLL LOT.

Z Jerzym Michalakiem, członkiem zarządu województwa dolnośląskiego, odpowiedzialnym za sprawy kolei i infrastruktury, rozmawiamy o wpływie lokalnym Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dowiadujemy się też, co może łączyć CPK jak i również historię Przewozów Regionalnych - drugiego przewoźnika kolejowego w kraju, którego z Dolnego Śląska wypiera kolej należąca do marszałka.

Marcin Walków, Business Insider Nasz kraj: Jak temat budowy CPK jest postrzegany przez władze samorządowe Dolnego Śląska?

Co do zasady takiemu pomysłowi należy przyklasnąć, ale pytanie - czy rzeczywiście będzie on realizowany, czy odrzucić skończy się na obietnicach i wizjach. Jeśli pocznie przybierać realne kształty, jesteśmy gotowi do współdziałania. Chociażby do podpięcia naszej internecie regionalnej do CPK.

Druga kwestia - zważam, że takie pomysły niejednokrotnie generują dodatkowe, nowe możności przemieszczania się, są impulsem dla nowych połączeń. U dołu tym względem kibicuję, lecz trochę jak niewierny Tomasz - nie uwierzę, dopóki nie zobaczę. I nie chodzi o efekty, skończony budynek, ale niech się zaczną pierwsze prace. Ponieważ na razie to rotacja idei na bardzo, bardzo dużym poziomie ogólności.

Plany mają być ogłoszone we wrześniu.

Chodzi mi na temat krok dalej - bo planów i zarysów stało się już sporo, mówię na temat rozpoczęciu przygotowań do ich realizacji.

Foto: Mieczysław Michalak / Agencja Gazeta Jerzy Michalak jest członkiem zarządu województwa Dolnośląskiego, odpowiedzialnym m. in. za sprawy transportu. Od lutego służące do listopada 2014 był wicemarszałkiem województwa Dolnośląskiego. Z wykształcenia jest prawnikiem.

Na dzisiaj, z perspektywy ruchu aeronautycznego na Dolnym Śląsku, CPK to więcej szans lub zagrożeń?

Dla Wrocławia poniższa inwestycja nie powinna posiadać aż takiego znaczenia. CPK będzie miał największy oddziaływanie na ruch dotychczas obsługiwany przez lotniska w Mazowieckiem i Łódzkiem. My w charakterze destynacja pół-lokalna raczej posiadamy perspektywę wzrostu liczby scaleń i pasażerów niż spadku.

To atrakcyjność własnego regionu będzie decydowała, czy w kolejnych latach zostanie tych połączeń więcej, lub w 2017 przekroczymy cyfrę 3 mln pasażerów, czy nie. Są na wówczas szanse.

Wydaje się, że jeśli CPK zrealizowany zostanie, to nawet może się przyczynić do wzrostu cyfry połączeń, zarówno do Warszawy, jakim sposobem i z Wrocławia po różnych kierunkach.

Foto: materiały prasowe Lotnisko Wrocław-Strachowice im. Mikołaja Kopernika wówczas 6. pod względem miary ruchu pasażerskiego port aeronautyczny w Polsce

CPK posiada być finansowany przez udziałowców, np. z Chin. Bagaż ten mógłby podobno udźwignąć budżet państwa. A jeśliby władze postanowiły sięgnąć do kas samorządów?

Mamy podłe doświadczenia z usamorządowieniem rozwiązań komunikacyjnych - odnoszę się do Przewozów Regionalnych. Swego czasu zostały przecież usamorządowione i niczego dobrego ani województwom, ani spółce, wówczas nie przyniosło. Tutaj musi być jeden lider, jeden właściciel. CPK, który wydaje się być przedstawiany jako gigantyczna uruchomienie, musi być przedsięwzięciem rządowym.

Wywołał pan do tablicy Przewozy Regionalne, które uruchamiają wspólny bilet z PKP Intercity. Koleje Dolnośląskie z 10 przewoźnikami samorządowymi stworzyły swój. Będzie kiedyś jeden bilet wspólny dla wszystkich czy polaryzacja zostanie się powiększać?

Uważam, hdy bilet wspólny - bez względu przez kogo oferowany - powinien być. Nie miało być linii demarkacyjnej między przewoźnikami państwowymi a samorządowymi - dla dobra transportowanych osób. My jesteśmy gotowi po takim porozumieniu brać wkład.

Deutsche Bank podnosi prognozy dla Niemiec. Przez uchodźców Ze świata