Apteki pod dobrą banderą. «W biznesie jak na morzu»

W biznesie podobnie jak na morzu trzeba płynąć tak, żeby statku odrzucić zatopić – mówi Jan Zając, prezes i założyciel firmy Ziko Apteki.

Charakterystyczny biały szyld spośród czerwonym napisem łatwo rzuca się w oczy. A nazwa jest krótka, aby łatwo było ją zrozumieć. Ziko Apteki to rodzinna firma z krakowskim rodowodem. W spokojnym rozwoju internecie - dziś już 165 placówek - pomaga żeglarskie doświadczenie założyciela. Jan Zając mówi:

Bezkresny wielka woda jest wymagającym partnerem, trzeba przestrzegać wszelkich procedur chronienia, bo nie stać naszą firmę na błąd. W biznesie jest podobnie. To niesłychanie wdzięczny i jednocześnie przybijający, potężny żywioł. Zdarzają się sytuacje, na które – podobnie jak w naturze – nie mamy oddziaływania.

Ale musimy naprawdę płynąć, żeby mimo bariery, trzymając się żeglarskiej analogii, nie zatopić naszego statku. A jeżeli już jest narażony na uszkodzenia, to by były jak niewielki i bezpieczne dla kadry.

O morzu jak i również aptekach Jan Zając może mówić bez końca, ponieważ jak przyznaje, to swoim życie i pasja. Żegluje właściwie od lat młodzieńczych. Wszystko zaczęło się od Mazur. Potem był Bałtyk i inne morza a także oceany: Pacyfik, Atlantyk, wyprawa na Antarktydę czy przez Trójkąt Bermudzki. Podobnie od czasu zawsze zajmuje się sprzedażą. Pierwsze doświadczenia handlowe zdobywał w czasach liceum, zaś może nawet wcześniej – w dzieciństwie, kiedy babula mówiła: chcesz rower, zbieraj czereśnie, ja je później sprzedam w swoim oddziale, a tobie dam pieniądze. Handlowe, biznesowe jak i również żeglarskie doświadczenie bardzo sprawdziły się w prowadzeniu apteki. Najpierw jednej.

Foto: materiały prasowe

Pacjent jest najważniejszy

Wszystko zaczęło się prawie dwunastu lat temu. Wówczas małżonka Jana Zająca skończyła farmację i tak w kamienicy przy ul. Retoryka przy Krakowie powstała pierwsza apteka Ziko. Zając wspomina:

To miało być takie dobre miejsce, gdzie pacjenci będą chcieli wracać, bo będą czuli się zaopiekowani. Dewizą tej pierwszej apteki – i wszystkich, które powstały później i występują nadal – jest wyobrażenie „Pacjent jest najważniejszy”.

Wyróżniały nas (i wciąż wyróżniają) nie tylko niskie ceny, ale jakość obsługiwania. To my, jako pierwsi, wprowadziliśmy m. in. zasadę, że leki recepturowe (czyli robione w aptece) istnieją gotowe w ciągu 15 chwil.

Po sukcesie czołowej apteki w Janie Zającu odezwał się instynkt handlowca. Powstały więc kolejne pod spodem biało-czerwonym szyldem. I faktycznie stopniowo tworzyła się internet franczyzowa Ziko Apteki. Do niej twórca podkreśla, że farmaceuta to nie sprzedawca, jednak fachowiec z dużą zasobem wiadomości o lekach i katalogów działaniu, dlatego może służyć pacjentowi radą, pomocą w gwałtownej potrzebie. Nie zastąpi lekarza, ale zwróci uwagę na sposób zażywania leków lub zasugeruje konieczność wizyty obok specjalisty. Żeby jeszcze dobrze realizować tę misję edukacyjną, zdrowotną, ponad rok temu powstała Fundacja Ziko gwoli Zdrowia. W ramach do niej działalności organizowane są nieodpłatne badania czy konsultacje na rzecz pacjentów, prowadzony jest również edukacyjny blog poruszający tematykę ochrony zdrowia i witalnego stylu życia.

Ziko to także sieć około 60 drogerii z dermokosmetykami – Ziko Dermo. Działają tam profesjonalne dermokonsultantki, które pomagają dobrać odpowiednie kosmetyki do każdego typu cery.

Maciej Sus, dyrek­tor Departamentu Klienta Biznesowego Deutsche Bank Polska zaznacza:

Krakowska firma rodzinna potrze­bowała niewiele ponad dekadę, żeby zbu­dować silną, rozpoznawalną faktycznie w całej Polsce korporację.

Warte docenienia jest to, że właściciele spółki łączą przemy­ślaną strategię cenową z obudowywaniem marki na temat kolejne atrybuty wzmacniają­ce jej wartość, jak choćby przewodzone na dużą skalę funkcjonowania edukacyjne.

Właśnie tego typu kompleksowe myślenie o renomie jest tym, czego wymagają polskie firmy, żeby owocnie konkurować na zagranicz­nych rynkach.

Bez załogi oraz rusz

Apteki to taki interes, którego nie można reklamować. Dlatego niezwykle ważne istnieją: dobra lokalizacja placówek jak i również obsługa pacjenta na najważniejszym poziomie. Wykfalifikowany personel aptek i drogerii to wizytówka sieci Ziko i wyróżnik na rynku. Pacjenci Aptek Ziko mogą być w pełni przekonani, że zawsze udzielona będzie im profesjonalna porada. Spółka inwestuje w ciągłe podnoszenie kwalifikacji swoich pracowników, planując wewnętrzne i zewnętrzne szkolenia. Jan Zając dodaje:

Zespół Aptek Ziko wówczas już ponad 1500 osób. Większość z nich to wysoko wykwalifikowani specjaliści, farmaceuci, z którymi można urzeczywistniać najbardziej nowatorskie pomysły. Praca z nimi to duża przyjemność. Są dla moją osobę bardzo ważni, dlatego szefem HR jest na naszym portalu medyk psychologii.

Ma za zadanie budować takie wytyczne pracy, żeby ludzie potrzebowali z nami być, aby mogli się rozwijać. Zasadnicze jest, abym nie tylko ja miał satysfakcję z roboty w Ziko, ale również farmaceuci, którzy współtworzą polską misję i codziennie roztaczają opiekę na tysiącami pacjentów, którzy przychodzą do naszych placówek.

Na całkowitym morzu

Apteki, które współtworzą sieć Ziko to często rodzime biznesy. Taka też jest cała spółka. Finansowana z brakiem wielkiego wsparcia giełdy bądź funduszu inwestycyjnego. Tylko z własnych, wypracowanych kasy i kredytów bankowych. Prezes Ziko Apteki tłumaczy:

Dlatego musimy działać rozważnie, tak jak na pełnym morzu. Nie jesteśmy wstanie przeszarżować. Musimy realnie oceniać ryzyka i możliwości progresu. Przez te wszystkie czasy właśnie dzięki rozważnemu określaniu Ziko Apteki nie posiadały jakichś wielkich zawirowań lub tąpnięć biznesowych. Udało się omijać mielizny i góry lodowe, i stopniowo rozkręcać biznes.

Dlatego Jan Zając w przyszłość patrzy ze spokojem. Nie odpychają go nawet nowe prawo prawne, które mówią metrów. in., że właścicielem apteki może być tylko farmaceuta i nie może mieć większą ilość wiadomości niż 4 placówki. W Polsce jest 15 tys. aptek w różnej kondycji finansowej. Niektóre, by się ratować i zapewnić sobie rozwój, chętnie będą wchodziły w system franczyzowy. Może więc trzeba będzie odrobinę zwolnić, płynąć wolniej, ale spokojnie do celu.

– Odwaga i rozwaga to idealny fun­dament u dołu dynamiczny, a jednocześ­nie zrównoważony i bezpieczny rozwój. Sieć Ziko dowodzi swoim wzorem, jak silnym kołem zamachowym biznesu może być właściwie dobrane finansowanie zewnętrzne połączone z modelem fran­czyzowym. 165 aptek w 12 lat – to zakres trudna do osiągnięcia dla firm, które po­stawiłyby na rozwój organiczny, bazujący jedynie na reinwestycji środków włas­nych – podkreśla Maciej Sus.

A co na rzecz Jana Zająca jest w biznesie najważniejsze?

Trzeba być walecznym. Ale równocześnie trzeba być ostrożnym, uważać na siebie. Jeżeli człowiek ma odwagę zmierzenia się z rzeczywistością czy przeciwnikiem, który jest bardziej doświadczony, większy, to przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa i dobrej strategii może wygrać. Biegłość oceniania ryzyka jest bardzo ważna.

Ale również odwaga do podejmowania tegoż ryzyka. Warto również pamiętać, że w biznesie, faktycznie jak na oceanie, zawsze pojawiają się nieprzewidywalne sytuacje. Jednak warto próbować układać im czoła.

Materiał powstał we współpracy z Deutsche Bank.

Tagi: apteka zdrowie interes lekarstwa Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze będą prywatnymi opiniami Użytkowników. Żeby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące w Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Polecamy

  • Piotr Kuczyński: "Jestem wściekły. Zmieniłem zdanie o likwidacji OFE. Na jeszcze gorsze"

  • Jeśli jakiś człowiek spóźnił się ze złożeniem PIT, może uniknąć kary. Wystarczy czynny żal

REKLAMY Koniec budynku wielorodzinnym reklamowego

Afera GetBack

  • Trigon TFI przekształca nazwę po aferze GetBacku

  • Afera GetBacku. Gerda Broker próbuje zwiać spod topora

  • Afera GetBack. Twórca Altus TFI usłyszał nowe zarzuty

  • Zatrzymano byłego prezesa Idea Banku i kilkunastu pracowników. Chodzi o aferę GetBack

Notowanie