Kolej dużych prędkości wcale nie takowa szybka. Prezes PKP: 220 km/h to dobry i realny pomysł

Kolej dużych prędkości wcale nie takowa szybka. Prezes PKP: 220 km/h to dobry i realny pomysł
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

– Gdy mówimy o kolejach dużych prędkości, musimy dokładnie sprecyzować, jakie mozliwosci rozumiemy pod tym pojęciem. Jeżeli mówimy o prędkościach do 250 km/h, to zawsze byłem zwolennikiem takiego rozwiązania – powiedział Mamiński podczas debaty na Kongresie 590.

a mianowicie Centralny Przystan Komunikacyjny powinien być wyposażony w dostep koleją o parametrach wyższych niż do tej pory. Jeżeli tak to przyjmiemy, to myślę, że tuz przy realnych nakładach sił i środków ów kolej powstanie. Ponadto dzieki liniach aktualnie modernizowanych będzie można osiągać zbliżoną prędkość i to bardzo dobra wiadomość – powiedział Mamiński w trakcie debaty w Kongresie 590.

Ujrzyj też wywiad z wiceprezesem PKO BP Rafałem Antczakiem, przeprowadzony w trakcie Kongresu 590:

Dodał, że w sytuacji KDP o prędkościach rzędu 300-350 km/h „przy budowie całej swiezej infrastruktury, jaka miałaby się zamykać w obrebie Rzeczpospolitej, mocno by się trzeba zastanawiać, czy ponizsza inwestycja byłaby opłacalna”.

Przypomnijmy, że aktualnie maksymalna prędkość, z którą poruszają się pociągi na terytorium polski, to dwiescie km/h. Odnosi sie do to aczkolwiek jedynie krótkiego, niespełna 60-kilometrowego odcinka Centralnej Magistrali Kolejowej. Na odmiennych trasach prędkości są niższe – maksymalnie to 160 km/h dzieki wyremontowanych odcinkach, na tych w gorszym stanie – jeszcze mniej. Najszybsze pociągi, jakimi dysponują polscy kolejarze, to Pendolino – z prędkością maksymalną do 250 km/h.

Półtora tysiąca kilometrów torów az do modernizacji, kolejne tyle az do wybudowania

Prezes PKP Rodzimych Linii Kolejowych Ireneusz Merchel wyjaśnił, że przy zakładanym modelu obsługi dojazdu sluzace do CPK ze wszystkich większych miast (z wyjątkiem Wlosie i Rzeszowa) w czasie do 2 godzinek konieczna będzie modernizacja ok. 1, piec tys. kilometrów istniejących linii do prędkości 200-250 km/h i konstrukcja 1-1, piec tys. km nowych linii, z czegoz największymi inwestycjami byłyby innowacyjna linia spod Warszawy do Wrocławia a takze lepsze skomunikowanie CPK z Trójmiastem a takze Bydgoszczą jak i równiez Toruniem. Według niego sieć uzupełnią nowe linie sluzace do CPK wraz z Łodzi jak i równiez centrum Warszawy, skąd dzieki lotnisko można by dojechać w czasie w porzadku. 20 minut.

Poza rozbudową infrastruktury liniowej kolejowa, obsługa CPK będzie oznaczała gwoli kolei inwestycję dworzec w nowym porcie lotniczym. Niezbedne też będą zmiany organizacyjne na istniejących dworcach, związane z zapowiadaną możliwością odprawy pasażerów aeronautycznych już w dworcach kolejowych.

– Od czasu, kiedy mówi się jawnie o CPK, kolej zadeklarowała, że potrzebuje się włączyć w tok odprawy podróżnych. Czy to wymaga osobliwych zabiegów inwestycyjnych na dworcach? Według mnie nie. Dworce w generalnym założeniu mają spełniać wszelkie standardy obsługi pasażera, a obsługa pasażera lotniczego będzie wymagała jakichkolwiek działań organizacyjnych, ale nie zaakceptowac dodatkowej infrastruktury. To wyposażenie wykonamy, gdy zdecydujemy, dzieki których dworcach będzie odprawa. Co więcej, rozważamy też odprawę podczas jazdy pociągu – powiedział Mamiński.

Według niego poważną inwestycją będzie natomiast budowa samego nowego dworca kolejowego w ramach CPK.

– Myślę, że środki dedykowane na rzecz CPK będą zawierały po sobie komponenty również dla budowy danego dworca kolejowego. Chciałbym, żeby centralne lotnisko było dobrze zrealizowane jak i równiez by odpowiadało także potrzebom klientów kolejowych, którzy w tym miejscu przyjadą. Na pewno będziemy współdziałać w tym obszarze – podsumował Mamiński.

Oryginalne lotnisko zrobione za dziesieciu lat

szóstej listopada Wskazówka Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Koncepcji przygotowania jak i równiez realizacji lokaty Port Solidarność – Centralny Port Transportowy dla Rzeczypospolitej Polskiej”.

Pełnomocnik rządu zarekomendował wybudowanie Srodkowego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego. Budowa nieznanego obiektu wydaje sie byc konieczna, bowiem największy aktualnie port aeronautyczny w Polsce a mianowicie Lotnisko Chopina nie może pełnić mozliwosci dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie bowiem w stanie obsłużyć rosnącego ruchu a mianowicie jego przepustowość jest na wyczerpaniu (od lipca 2016 r. az do lipca 2017 r. gest na tym lotnisku wzrósł o 24, szóstej proc. ). Nowo tworzony obiekt dzierzy przejąć gest cywilny sposród Lotniska Chopina.

Nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią natomiast Warszawą, posiada być jednym sposród największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na pierwszym kroku budowy ma obsługiwać sluzace do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet w porzadku. 100 mln. Lotnisko dzierzy powstać na ok. trzech tysiącach hektarów gruntów. Cel wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a osobiscie port dzierzy być budowany przez kolejne 8 czasów, czyli winien być otwarty w 2027 r. – wynika z założeń, którymi podzieliło się Centrum Reklamowe Rządu.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy