Od niedzieli maksymalne zaplaty dla taksówek na Śląsku

Od niedzieli maksymalne zaplaty dla taksówek na Śląsku
27 lipca, 2020
Category: gospodarka

Od czasu niedzieli przy Katowicach będą obowiązywać maksymalne ceny jak i równiez stawki taryfowe za przewozy taksówkami. Swieze rozwiązanie posiada uporządkować rynek usług taksówkowych w mieście i chronić klientów zanim przepłacaniem.

Sposród danych samorządu wynika, że do tej pory przy Katowicach można było poniekad trzykrotnie przepłacić za szkolenie taksówką a mianowicie w zależności od tego, czy kierowca należał do przedsiebiorstw taksówkowej badz pracował samodzielnie. W połowie grudnia ubiegłego roku radni zdecydowali, że od 26 lutego opłata początkowa po taksówce może wynieść najwyżej 8 zł, opłata zbyt godzinę postoju 40 zł, a stawka za jeden przejechany kilometr w czolowej taryfie – nie więcej niż trzech zł.

Pokrewne rozwiązanie wprowadziło wcześniej pare dużych w zamian, wśród nich Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań badz Szczecin. Metropolia Górnego Śląska jest jednakze pierwszym miejscowoscia aglomeracji katowickiej, gdzie będą obowiązywać maksymalne ceny za przejazd taksówką.

Zgodnie z nowymi zasadami, od momentu niedzieli po Katowicach obowiązywać będą 4 stawki taryfowe bez podziału na poboczne strefy wewnatrz administracyjnych miasta, zgodnie z do tej pory stosowanymi wieloletnimi zasadami przewozu taksówkami w mieście. Wysokość cen taryfowych (stawek maksymalnych) została przyjęta zgodnie z propozycją korporacji zrzeszających około połowę wszystkich katowickich taksówkarzy.

Opłata początkowa dla wszystkich taryf wyniesie jedenastu zł, a opłata zbytnio jeden kilometr przebiegu wlasciwie: 3 zł w taryfie pierwszej, czterech, 50 zł w pozostalej, 6 zł w trzeciej i dziewiec zł w czwartej. Opłata za godzinę postoju we wszystkich oplatach ma wynieść 40 zł.

Taryfa pierwsza będzie obowiązywać w dni powszednie w granicach administracyjnych Katowic między godz. 6 a 22, taryfa druga a mianowicie od 22 do 6 rano przy dni robocze oraz całą dobę po niedziele i święta, taryfa trzecia a mianowicie poza barierami Katowic przy dni powszednie od szesc do 22:00 (licząc jazdę w jedną stronę), zas taryfa czwarta – w atrakcyjnym miejscu od 22:00 do szesc oraz po niedziele i święta, wyjawszy wykorzystania jazdy w kierunku powrotnym.

„Wprowadzając modyfikacje kierujemy się przede wszystkim biznesem naszych mieszkańców, bo nie mozemy sobie pozwolic narażać katalogów na niesprawiedliwe, z gospodarczego punku widzenia, wydatki. Tak wysokie stawki nie wpływają także korzystnie na obraz miasta wśród gości wraz z innych części kraju jak i równiez zagranicy, którzy np. zbytnio niespełna 2-kilometrowy kurs sposród centrum miasta do Międzynarodowego Srodku Kongresowego musieli płacić wiecej niz 50 zł czy kilkanascie złotych zbyt dojazd az do lotniska przy Pyrzowicach” – wyjaśnił naczelnik wydziału komunikacji społecznej Urzędu Miasta Katowice Maciej Stachura.

Dodał, że do urzędu miasta wpływało wiele skarg od pasażerów taksówek, którzy kwestionowali wysokość pobieranych opłat. Analizy potwierdziły, że niektórzy taksówkarze niezrzeszeni pobierali np. 99 zł za godzinę postoju i 5 zł za przejechany kilometr przy tzw. czolowej taryfie. Podczas gdy najniższe stawki taksówkarzy zrzeszonych w korporacjach to 30 zł za godzinę postoju i jednej, 6 zł za przejechany kilometr przy tej taryfie.

Urzędnicy przeanalizowali, jak przy podobnej sytuacji poradziły sobie inne miasta, również borykające się sposród problemem zawyżanych opłat przy taksówkach. „Nasza analiza pokazała, że najlepszą bronią w takiej sytuacji jest zapoczatkowanie maksymalnych cen i stawek taryfowych poprzez miasto. Takie rozwiązania efektywnie wprowadzono w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu” – wyjaśnił naczelnik wydziału transportu przy katowickim urzędzie Bogusław Lowak.

W dużych polskich miastach, gdzie wprowadzono takie rozwiązanie, maksymalne zaplaty w pierwszej taryfie, czyli w dób powszednie przy obrębie metropolie, mieszczą się w granicach dwóch, 8-3, trzy zł zbytnio pierwszy kilometr oraz od czasu 6 zł do 8, 4 zł opłaty początkowej.

Przed przygotowaniem projektu uchwały w naszej sprawie reprezentanci samorządu przeprowadzili konsultacje społeczne oraz spotkali się ze środowiskiem taksówkarzy. Konsultacje ujawniły rozbieżności; taksówkarze zrzeszeni, natomiast także taksówkarskie związki fachowe, zaaprobowały plan wprowadzenia stawek maksymalnych, z kolei kierowcy niezrzeszeni sprzeciwili się temu. Urzędnicy wskazują jednak, że nadrzędnym celem winien być w tej sytuacji interes konsumentów, czyli osób korzystających wraz z taksówek.

Władzom Katowic zależy, żeby nowe przepisy były egzekwowane przez wszystkich taksówkarzy. Wiceprezydent miasta Bogumił Sobula zwrócił się do policji i Inspekcji Transportu Drogowego wraz z prośbą na temat kontrolowanie, badz nowe maksymy są szanowane. „Chciałbym także zaapelować do wszystkich mieszkańców, którzy stwierdzą, że taksówkarze pobierają wyższe stawki, niż to wyplywa z grono uregulowań, by niezwłocznie zgłaszali takie sprawy do Biura Obsługi Mieszkańców Urzędu Metropolie Katowice” – powiedział wiceprezydent.

W aglomeracji katowickiej dotąd żadne z miast nie zaakceptowac ustaliło stawek maksymalnych. Z kolei w kwietniu ubiegłego r. katowiccy radni uchwalili rózne regulacje dotyczące oznaczania taksówek. Nakazali metrów. in. przedstawianie cennika w wyraźnych, dużych drukach a mianowicie dotąd cenniki często miały wielkość wizytówki ukrytej w bocznej szybie. W 2015 r. wprowadzono zaś przepisy dotyczące konieczności zdania sprawdzianu ze znajomości topografii Katowic.

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy