Premier: robimy caloksztalt, by gazoport powstał nie tracac nawet chwili

27 lipca, 2020
Category: rózne

Polska robi caloksztalt, by gazoport w Świnoujściu powstał jak najszybciej – zapewnił we wtorek premier Donald Tusk. Ocenił, że prace nad tą inwestycją „postępują w rytmie co najmniej zadowalającym”.

„To, że nie zaakceptowac wszystkim jest to w posmak, pokazuje, jak wiele konfliktów jest na rynku energetycznym” – podkreślił szef rządu na narady prasowej na posiedzeniu Wskazówki Ministrów.

Pytany, czy Republika federalna niemiec mogą zablokować budowę terminalu LNG w Świnoujściu, premier odpowiedział: „Polska podejmowała także różne próby dotyczące na przykład Nord Streamu (gazociągu północnego wraz z Rosji az do Niemiec wedlug dnie Morza Bałtyckiego – PAP), tego rodzaju próby wykazujące bezcelowość tego typu inwestycji. Dzis na pewno nie zaakceptowac potwierdziłbym takie sygnałów, że ktoś blokuje, że ktoś przeszkadza. Dysponuje raczej wrażenie rutynowego działania poszczególnych państw zainteresowanych tą tematyką i tym miejscem”.

Premier ocenił, że nie należy obawiać się działań ze strony www państw trzecich, które „uniemożliwią nam dokończenie tej inwestycji w pojeciach, jakie przewidzieliśmy”.

Również wiceminister skarbu Mikołaj Budzanowski nie zaakceptowac widzi zagrożeń dla realizacji tej inwestycji w terminie. „Absolutnie nie zaakceptowac zgadzam się z tezą, że struktura gazoportu może zostać opóźniona. Dzisiaj nie jest ona zagrożona. Cały przebieg jest realizowany zgodnie z przyjętym przez ministra skarbu planem – zarówno jeśli rozchodzi o terminal, port zewnętrzny, jak i falochron” – powiedział we wtorek PAP wiceszef resortu skarbu.

Budzanowski podkreślił, że lokata jest realizowana w taki sposób, zeby w 2014 roku terminal został wierny do użytku.

„Decyzje środowiskowe i pozwolenie na budowę terminalu LNG zostało wydane zgodnie z uprawnieniem polskim i unijnym oraz zaakceptowane poprzez Komisję Europejską. Jeśli Republika federalna niemiec nawet poproszą stronę polską o równoczesne dokumenty, to nie będzie to miało wpływu dzieki budowę i realizację tej inwestycji” a mianowicie podkreślił wiceminister skarbu.

Budzanowski zwrócił uwagę, że terminal LNG będzie położony na terytorium obszaru Natura 2000 i w strefie przygranicznej. „Komisja Europejska dała nam już zielone światło w tematach środowiskowych, przyjmuje to wszystko, co dotyczy potencjalnego negatywnego oddziaływania terminalu na środowisko. Jednocześnie poprosiła nasza firme o to, abyśmy wyjaśnili ze stroną niemiecką materie transgraniczności, czy faktycznie zachodzi potencjalne ujemne oddziaływanie dzieki środowisko. Naszym zdaniem nie” a mianowicie powiedział.

Zaznaczył, że m. in. owe kwestie były przedmiotem poniedziałkowego spotkania przy Świnoujściu polskiej i niemieckiej strony na poziomie rządowym. „Niemcy zaakceptowali uzywane przez nas tłumaczenie i analizy w zakresie transgraniczności. Uważają, że dzis nie przebiega obawa, iż środowisko wedlug stronie niemieckiej będzie niedobrze narażone przez inwestycję w ramach terminalu LNG” – powiedział.

„Kwestia, która pozostanie wciaz do rozwiązania, to sposób funkcjonowania terminalu LNG od momentu 2014 roku kalendarzowego wzwyż. To będzie wciaz przedmiotem rozmów polsko-niemieckich. Chodzi o to, w jaki sposób może oddziaływać w stronę niemiecką sam terminal LNG w toku jego użytkowania oraz ewentualnie gazowce, które będą podpływać do portu Szczecin-Świnoujście” a mianowicie dodał.

Wiceminister skarbu ocenił, że kwestie dotyczące sposobu funkcjonowania terminalu od 2014 r. maja obowiazek zostać doprecyzowane pomiędzy polską a niemiecką stroną w ciągu najbliższych dwóch tygodni.

Pytany o to, po jaki sposób terminal mógłby zagrażać Niemcom po 2014 r., odpowiedział: „Są różne możliwości. Bo może nastąpić chociażby awaria. To są pewne kwestie, które muszą być wciaz uzgodnione” – powiedział.

Budzanowski odniósł się również az do finansowania tej inwestycji metrów. in. z funduszy unijnych. Chodzi na temat kwotę 80 mln euro.

„Jest wstępna decyzja Komisji Europejskiej o alokacji tych środków dla Polski. Komitet stwierdziła, że fundusze unijne na rzecz owego terminalu będą uruchomione. Sądzę, że przy sposób urzedowy nastąpi to w ciągu najbliższych dwóch tygodni” a mianowicie powiedział.

„Niemcy już jednego razu jako Rada Europejska po 2009 roku kalendarzowego, przyjmując tak zwanym. europejski projekt naprawy ekonomii, zaakceptowały dofinansowanie dla terminalu LNG przy wysokości 80 mln ó. Nie sądzę, by obecnie na poziomie fachowym, czy urzędniczym doszło az do zablokowania ludzi funduszy” – podkreślił Budzanowski.

Przypomniał, że „finansowanie terminalu LNG wydaje sie zapewnione sluzace do 2014 roku kalendarzowego wzwyż, m. in. dzięki kredytom komercyjnym oraz innym instytucjom finansowym, przede wszystkim Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu oraz Europejskiemu Bankowi Odbudowy i Rozwoju”.

Spółka Polskie LNG podpisała w połowie lipca umowę z wykonawcą terminalu az do odbioru gazu skroplonego w Świnoujściu. Konsorcjum firm sposród Włoch, Kanady, Francji i Polski ma wybudować terminal za ok. 3 mld zł i oddać fita do użytku do końca czerwca 2014 r.

Rozpoczęcie budowy terminalu gazu skroplonego jest proponowane we wrześniu. Zdolność przeładunkowa gazoportu w Świnoujściu dzierzy wynosić 5 mld metrów sześc. gazu ziemnego na rok, z możliwością zwiększenia az do 7, piec mld m sześc. LNG rocznie. (PAP)

dol/ je/ woj/

We use cookies to provide you with the best possible experience. By continuing, we will assume that you agree to our cookie policy