Grójec jako druga lokalizacja Kierowniczego Portu Komunikacyjnego - Wild

Druga, ewentualna pozycja dla Centralnego Portu Komunikacyjnego mogłaby być rozważona po rejonie Grójca, położonego u dołu Warszawą - poinformował pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild. Zaznaczył, że z punktu widzenia kolejowej trudno ją uznać za rzeczywistą alternatywę.

- Zgodnie z analizą przeprowadzoną przez doradcę technicznego druga ewentualna lokalizacja na rzecz Centralnego Portu Komunikacyjnego a mianowicie nie uwzględniając komponentu kolejowego - mogłaby być rozważana w rejonie Grójca. Przy naszej ocenie, z strony kolejowej, trudno jest to uznać za alternatywę faktyczną - powiedział w środę Wild podczas spotkania wraz z przedstawicielami samorządów, które sąsiadować mają z CPK.

Grójec jest miastem w województwie mazowieckim, leży 45 km na południe od Warszawy.

Badania środowiskowe

Hyperloopem do Baranowa? "Port Solidarność powinien mieć miejsce dzięki kolej próżniową"

Jak tłumaczył Wild, najbliższe dwa lata to jest czas, który to potrzebny jest na zrobienie badań środowiskowych, a więc na podjęcie również decyzji na temat ostatecznej lokalizacji Portu Solidarność.

- Wedle przepisami musimy wskazać przynajmniej 2 lokalizacje inwestycji. Musimy pozostawać w kontakcie z organami środowiskowymi. Na dziś mamy zidentyfikowane w Baranowie 2 lokalizacje, niezachodzące na własnej osoby. I to jest pytanie, czy zostanie to uwzględnione, jako lokalizacja alternatywna a mianowicie powiedział Wild. Dodał, iż jednym z wymogów a mianowicie "i to wbrew pozorom dosyć trudnym do zrealizowania - jest wskazanie pozostałej lokalizacji stanowiącej realną alternatywę".

- Tak rzeczywiście ciężko jest dzisiaj określić - poza Baranowem a mianowicie lokalizację, która byłaby porównywalnie atrakcyjna z punktu widzenia spięcia z siecią kolejową. Taka, która byłaby supłem o potencjale dworca krzyżowego, gdzie krzyżują się wszystkie trasy południkowe i równoleżnikowe i z którego po każdym kierunku można polecieć. To jest naprawdę zawiłe. Jednocześnie ta lokalizacja winna być położona około 50 km od Warszawy - mówił Wild.

Zalążek: Google Maps Grójec wydaje się być rezerwową lokalizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego

"Rozwój powiatów"

Zdaniem ministra w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Macieja Małeckiego CPK przyczyni się do rozwoju gospodarczego.

- Dzięki decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości, w bezpośrednim sąsiedztwie powiatów gleby sochaczewskiej i ziemi żyrardowskiej postanie Centralny Port Komunikacyjny, który sprawi, że stosowane przez nas małe ojczyzny staną się centrum komunikacyjnym coś znacznie więcej aniżeli tylko Naszego kraju, ale tej części Świata - powiedział w środę w KPRM podczas spotkania z przedstawicielami samorządów powiatów, na których ma powstać CPK.

LOT na dużym plusie. Stanie się nowy sprzęt i stare "kłopoty" z Lotniskiem Chopina

Jak mówił, "liczymy, że pierwszy samolot wystartuje zbyt około 10 lat". a mianowicie Ale po drodze wydaje się szereg etapów pracy. Dzisiejsze spotkanie ma na celu między innymi to, żebyśmy spojrzeli z punktu widzenia przedstawicieli mieszkańców ziemi sochaczewskiej, ziemi żyrardowskiej, jak jesteśmy wstanie włączyć się w tą inwestycję, po to, żeby nasze gminy, powiaty jak najwięcej na tym skorzystały - zaznaczył.

Małecki podkreślił, że zgodnie spośród przyjętą przez rząd na początku listopada uchwałą przy sprawie "Koncepcji przygotowania jak i również realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Transportowy dla Rzeczypospolitej Polskiej", mieszkańcy Sochaczewa i Żyrardowa pozostaną mieli bezpośrednie połączenie kolejowe z CPK. - Innymi słowy wsiadając do pociągu przy Żyrardowie czy w Sochaczewie, będą mogli bezpośrednio dojechać do CPK lub przesiąść się na pociągi w innych kierunkach - powiedział.

Zaznaczył, że wykonanie tego projektu nie wydaje się możliwa bez współpracy spośród mieszkańcami.

Koszt budowy

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę w sprawie "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność - Kierowniczy Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią zaś Warszawą i ma stanowić jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie.

Po pierwszym etapie wybudowania ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, zaś docelowo nawet około stu mln. Port ma wykształcić się na około 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować około 30-35 mld zł.

Do końca 2019 roku posiadają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma stanowić budowany przez kolejnych 8 lat, czyli powinien okazać się otwarty w 2027 roku kalendarzowego.

13 zł za godzinę a mianowicie niewielka skala naruszeń wedle PIP